söndag 14 januari 2018

MTB-O+ Vinterserien DK #4 2017/2018

Race report

Danska (nordsjällandska) vinterserien #4 2017/2018, Tokkenköb Hegn Ravnsholt

Datum 2018-01-13, Disciplin MTB-O+, Klass H 18, Distans 18 km, Skala 1:14000, Sträcka 27 km, Tid 1:27:12, Placering felstämplat

Beskrivning: 28 kontroller varav 9 ska tas i en viss ordning. Övriga kontroller kan man ta när man vill.

Tog god tid på mig efter start för att planera in hur jag skulle cykla. Såhär i efterhand så hade det räckt att planera in södra delen från start och sedan planera in norra delen när man kom dit. När jag kom till norra hade jag glömt lite hur jag hade tänkt och missade. Trots att jag skrivit upp ordningen i marginalen på kartan.

Från start till första kontrollen (42) tog det nästan 11 minuter. Till andra kontrollen (43) tog det 2.40 och det var ungefär lika långt till andra kontrollen som till första. Alltså stod jag stilla och planerade i ca 8 minuter. Satte igång Strava först efter jag planerat.

Snurrade till det när jag skulle över järnvägen för det var visst en undergång så jag kom in på en gård och fick vända. Förutom det gick södra delen bra men inte jättesnabbt. Tog kontroll 47 (bestämda 3) efter 47 minuter. När jag kommit in i byn stannade jag och kontrollerade att jag tagit alla kontroller söder om järnvägen. På asfaltsvägen på väg till kontroll 48 (bestämda 4) vände jag karta cyklandes. Missade stigen jag skulle in på till kontrollen men inget större.

Sedan gjorde jag fel. Hade tänkt att köra till kontroll 37 först men glömde det och det blev kontroll 52 (bestämda 5). Efter det tog jag kontroll 37 och på väg tillbaka mot kontroll 56 tog jag även kontroll 34. Det var alltså här det gick snett. Jag skulle ha tagit kontroll 55 men glömde bort den. Såhär i efterhand så hade det varit bättre att ta kontroll 37 mycket senare. Dessutom var stigen öser om asfaltsvägen mot kontroll 37 ömsom osynlig och ömsom sönderkörd av skogsmaskin.

På väg till kontroll 38 (bestämda 6) tog jag kontroll 31 men den hade jag tänkt att ta först efter kontroll 36 (bestämda 7). Detta förlorade jag en del på för det hade gått mycket snabbare till kontroll 32 om jag tagit den via asfaltsvägen hela vägen.

Efter kontroll 41 hade jag tänkt ta kontroll 57 men missade denna. Först nu i efterhand som jag inser varför. Ut från kontroll 41 tog jag MTB-spåret söder ut och vidare mot öster. Hade tänkt att ta kortsträckade stigen söder från MTB-spåret för att komma ner mot kontroll 57 men missade den stigen och kom ut på grusvägen där MTB-spåret går över. Då fortsatte jag och hade då omedvetet styrt om till kontroll 58. Som jag dessutom trodde att jag var närmre än vad jag var när jag kom ut till den andra grusvägen och svängde därför höger och in på den lilla lilla stigen som slutar i en grop 2 mm in. Insåg dock snabbt mitt misstag. App app app, skulle man kunna tro. Det var efter kontroll 35 (bestämda 8) som jag tänkte ta kontroll 34 och sedan kontroll 57. Först därefter kontroll 41.


Generellt gjorde jag många stigmissar där jag fick vända och cykla tillbaka tio meter. En sådan miss kostar inte så mycket men när man gör många så tappar man flyt. 

Öppna bilden i eget fönster så går det att zooma in.


Inga kommentarer: