måndag 29 september 2014

Rattar numera en VW Touran

Livet är för kort för att köra samma bil. Säger jag som kört blå Audi kombi i 14 år. Nu har det blivit en rejäl förändring då jag/vi inte bara bytt bilmärke utan även typ av bil. Nu är det en minibuss istället. Den är dock blå. Någon måtta på förändringarna får det vara.


5 bra med den nya bilen:
  • Spela musik i bilens högtalare via Bluetooth från mobilen
  • Flexibiliteten (flytta om sägen och extra säten)
  • Bränsleförbrukningen hälften så hög som gamla bilen
  • Glastaket
  • Barnanpassningen (in/ut och ser bättre)
5 saker jag kommer sakna från den gamla bilen:
  • Den dämpade ljudbilden
  • Väghållningen
  • Finishen i detaljerna
  • Rullhjulen (istället för knappar) på ratten
  • HiFi nivån på ljudanläggningen
Har nu tankat första tanken sedan jag började använda bilen som vanligt och är väldigt nöjd med att det gick så lång tid innan jag behövde tanka. Blandad körning ska man enligt specifikationen klara på 5,7 liter/10kkm men enligt färddatorn blev det 6,0. OK med tanke på att jag kör mycket motorväg. När jag räknar ut liter tankat förhållande till vad som stod på trippmätaren blir det 6.7 liter/10kkm och det är jag inte så nöjd med.

Inga kommentarer: